Periode 1939 -1945

Luchtoorlog

De noodlanding van de Hampden P-4324 op de Vliehors.

In de nacht van 26 op 27 augustus 1940 stegen van diverse Engelse vliegvelden 110 verschillende vliegtuigen op voor aanvallen op diverse doelen in Duitsland.

Hampden P4324 op Vliehors

Hampden P4324 op Vliehors

18 Toestellen van het type Hampden werden op pad gestuurd om een olieraffinaderij in de buurt van Leipzig te bombarderen.Al deze vliegtuigen gingen onafhankelijk van elkaar richting Duitsland en werden geacht zelf hun weg naar het doel en terug te vinden. Met de gebrekkige navigatiemiddelen die de beman­ningen in dit stadium van de oorlog ter beschikking stond was dit geen eenvoudige klus. Het kwam meer dan eens voor dat bemanningen verdwaalden met hun vliegtuig. Zo ook een van de 110 vliegtuigen die in de nacht van 26 op 27 augustus 1940 richting Duitsland vlogen. In de vroege ochtend van 27 augus­tus 1940 maakte Hampden P-4324 op haar laatste druppel benzine een perfecte landing op de Vliehors.

Hampden P4324 op Vliehors

Hampden P4324 op de Vliehors

De bemanning was er van overtuigd, dat ze hun toestel ergens in Schotland aan de grond hadden gezet. Ze stonden echter op het zand van de Vliehors. Kort na hun landing werden ze door manschappen van de West-Batterij krijgsgevangen genomen.

Hampden P4324 op Vliehors

Hampden P4324 op de Vliehors

Het toestel viel onbeschadigd in Duitse handen, en nadat het voorzien was van brandstof steeg het met een Luftwaffe-piloot aan de stuurknuppel op om overgebracht te worden naar het Luftwaffe testcentrum in Rechlin.

Voor zover bekend was dit het eerste RAF toestel dat als buit aan de Luftwaffe verviel.

In de dagen dat het op de Vliehors stond, is het veel door de duitse soldaten op de foto gezet.


 Crash Stirling LK-209

Op 22 maart 1945 steeg om 23.30 uur Stirling LK-209 MA-T op voor een geheime missie.

Special Operations Executive noemde de missie ‘Rowing 3’ en zoals heden bekend is werd het toestel op pad gestuurd om wapens, munitie en andere goederen te droppen voor het Neder­landse verzet.

De dropping zou moeten gebeuren in de omgeving van Loosdrecht. Zover kwam het niet; omstreeks twee ’s nachts op de 24ste maart 1945 stortte de Stirling neer in de duinen ten noorden van Bomenland, nadat het toestel onder vuur was genomen door de Oost-Batterij op Vlieland. Slechts één van de zeven bemanningsleden over­leefde de crash.


De vuurtoren tijdens de oorlog

Kriegsmarineman Wilhelm Dedy uit Essen op de uitkijk op de vuurtoren van Vlieland.

Kriegsmarineman Wilhelm Dedy uit Essen op de uitkijk op de vuurtoren van Vlieland.

Kort nadat de Duitse bezettingsmacht het eiland Vlieland had overgenomen werd het licht van de vuurtoren, net als dat van de betonning, gedoofd.

De gedachte hier achter was, dat het de Royal Navy niet te gemakkelijk gemaakt moest worden om te opereren in de Nederlandse kustwateren.

Opname van de vuurtoren van Vlieland in 1940.

Opname van de vuurtoren van Vlieland in 1940.

Daarna werd de vuurtoren door de bezettingsmacht hoofd-zakelijk gebruikt als waarne-mingspost

Het vuurtorenlicht werd in de oorlogsjaren alleen ontstoken als er een Duits konvooi ten noorden van de eilanden passeerde, en dan ook alleen nog maar als het konvooi zich ter hoogte van Vlieland bevond.

Door de Duitsers werd de rode vuurtoren overgeverfd in een, door de Duitsers veelvuldig langs de kust gebruikt, vlekken camouflagepatroon.

Uitzicht in noordelijke richting vanaf de vuurtoren van Vlieland in het jaar 1942.

Uitzicht in noordelijke richting vanaf de vuurtoren van Vlieland in het jaar 1942.

riegsmarineman Wilhelm Dedy aan de telefoon in de uitkijk van de vuurtoren van Vlieland.

Kriegsmarineman Wilhelm Dedy aan de telefoon in de uitkijk van de vuurtoren van Vlieland.

Op 4 juni 1944 werd de vuurtoren van Vlieland beschoten door geallieerde jachtvliegtuigen, waarbij

Vuurtorenwachter Klaas Roos kijkt door een gat dat op 2 juni 1944 bij een aanval van Engelse vliegtuigen in het glas werd geschoten.

Vuurtorenwachter Klaas Roos kijkt door een gat dat op 2 juni 1944 bij een aanval van Engelse vliegtuigen in het glas werd geschoten.

de vuurtoren een groot aantal treffers kreeg.Bij deze beschieting werden 33 buitenruiten stukgeschoten, de buitenkuip en de kap met gaten doorboort en vrijwel alle lenzen en alle ramen in het uitkijklokaal aan stukken geschoten.

Ansichtkaart van de vuurtoren waarop een van de lichtwachters de schade heeft genoteerd die onstond na de vliegtuigaanval van 2 juni 1944.

Ansichtkaart van de vuurtoren waarop een van de lichtwachters de schade heeft genoteerd die onstond na de vliegtuigaanval van 2 juni 1944.

Toen de lichtwachters in juni 1945 hun vuurtoren weer konden betreden troffen zij daar een enorme ravage aan. Dat weerhield hen echter niet om kort daarna het vuurtorenlicht weer ontstoken te hebben.

De vuurtoren in 1946

De vuurtoren in 1946

Het duurde nog tot na 1947 voordat de vuurtoren weer in de rode verf werd gezet.


Aangespoelde lichamen

Kenneth Kirkland

Brief Ortskommandant Vlieland aan de burgemeester van Vlieland waarin wordt bericht dat het stoffelijk overschot van Kenneth Kirkland is aangespoeld en de schouwing heeft plaatsgevonden.

Nachlasz Verzeichniss K.Kirkland

Verslag van de schouwing van het stoffelijk overschot van Kenneth Kirkland

Verslag van de schouwing van het stoffelijk overschot van Kenneth Kirkland

Verslag van de schouwing van het stoffelijk overschot van Kenneth Kirkland

 

Grafsteen Kenneth Kirkland op oorlogsgravengdeelte van het kerkhof op Vlieland.

Grafsteen Kenneth Kirkland op oorlogsgravengdeelte van het kerkhof op Vlieland.


 

Wing Commander Sidney Ford DFC and Bar  Piloot

Wing Commander Sidney Ford, DFC and Bar Pilot

4 juni 1943 – Spitfire Mk VC AA980 – 402 RCAF SquadronDe Spitfire van de Wing Commander werd neergeschoten door luchtafweer van Duitse Schnellboten die door hem werden aangevallen op 10 mijl ten Noorden van Texel.


Hodkinson, C.

Sergeant Charles Hodkinson, marconist/schutter

Tonge, H

Pilot Officer Clifford Tonge Piloot vliegend als navigator

28/29 augustus 1941 – Hampden AE 126 – 49 Squadron

Beide mannen bemanden de Hampden AE 126 en stortten neer in de Waddenzee tussen Vlieland en Harlingen. De andere twee bemanningsleden zijn vermist.


Sergeant Caradoc Roberts

Sergeant Caradoc Roberts, staartschutter

19/20 mei 1942 – Wellington

Het doel van dit toestel was Mannheim.
Zijn collega bemanningslid Marconist/Schutter Sergeant Harry Ansell, ligt ook op Vlieland begraven.
De vijf andere bemanningsleden zijn vermist.


 

Pilot Officer Percy Ford

P.G. Ford.

Percy Ford

Marconist/Schutter
15\16 september 1941 – Hudson AM731 – 407 RCAF Squadron
Het vliegtuig was op patrouille ten Noorden van de Waddeneilanden. Twee man zijn vermist, een ligt begraven in Usquert (Gron.) Allen waren Royal Canadian Air Force.


James Holder

Flying Officer James Holder, Piloot

4 augustus 1944 – Typhoon MN126 – 137 RAF Squadron
Werd geraakt door luchtafweer tijdens een aanval op schepen ter hoogte van Colijnsplaat. Waargenomen werd dat zijn toestel in zee stortte.
Op 4 augustus 1944  11 september 19441 spoelde het stoffelijk overschot van James Holder aan op het strand van Vlieland.

Grafsteen J.C. Holder

Grafsteen J.C. Holder

J.C. Holder, graf in 1946

Het oorspronkelijk graf in 1946

De Typhoon MN126 van 137 RAF Squadron, het toestel waarmee James Holder nabij Colijnsplaat in zee stortte.

De Typhoon MN126 Hurricane1 van 137 RAF Squadron, het toestel waarmee James Holder nabij Colijnsplaat in zee stortte.


Flight Sergeant Wallace Kelso, piloot

en

Sergeant John Lauder

Kelso, J.W.G.

Wallace Kelso

16/17 juni 1944 – Halifax BIII MZ 292 – 102 Squadron.

Het doel van dit toestel lag in Duitsland.

Vijf toestellen van het 102-squadron keerde in deze nacht niet terug. Vier bemanningsleden van MZ292 zijn vermist, één ligt begraven op Terschelling, één in Bergen op Zoom.


Pilot Officer John Sarginson Schutter 25/26 juli 1943 - Halifax BII HR934 - 51 Squadron Het doel van dit toestel was Essen. De zes overige bemanningsleden liggen ook begraven in Nederland. Drie in Castricum, twee in Bergen en één in Bergen op Zoom.

Pilot Officer John Sarginson
Schutter
25/26 juli 1943 – Halifax BII HR934 – 51 Squadron
Het doel van dit toestel was Essen. De zes overige bemanningsleden liggen ook begraven in Nederland. Drie in Castricum, twee in Bergen en één in Bergen op Zoom.


Pilot Officer Robert Wright Schutter

Pilot Officer Robert Wright
Schutter

29/30 maart 1943 – Halifax BII DT563 -76 Squadron
Het lichaam van Robert Wright spoelde op het strand van Vlieland aan op 1 april 1943. De zes medebemanningsleden zijn vermist.

 


 1. wijzigingen aangebracht d.d. 8 augustus 2015. Met dank aan Peter den Tek, die ons per mail informeerde over de fouten.

films over dit onderwerp
wiki
wiki
contact